20. listopadu 2017
Nad námi létá mnoho letadel
Každé letadlo má takzvaný letový plán, ve kterém je, mimo
jiné, uvedena plánovaná trať letu. Plánuje se po letových cestách, což jsou
vzdušné koridory, vedoucí mezi leteckými majáky a. No a nad naším krajem se
takové koridory z řady zemí sbíhají a pokračují v koridoru na letiště
Václava Havla Ruzyně.
Tratě jsou sice definovány, ale v praxi jsou letadla nad
pevninou vždy pod dohledem radaru a na základě povoleni si mohou cestu zkrátit,
tj. trať opustit. Pokud letí letadla po křizujicich se trajektoriich, tak mají
bud přidělenou jinou hladinu, nebo jim v dostatečném dá řídící centrála jiný směr, aby nevzájemně vyhnula.
Evropská komise v r. 2001 schválila reformu řízení letového provozu v Evropě. Měl
by být vytvořen jednotný vzdušný prostor, který by byl přizpůsoben letovým proudům
bez ohledu na státní hranice.
Je to projekt společné
evropské nebe (Single European Sky). Projekt by několikrát změněn, v současné
době běží projekt SESAR, který by měl od roku 2020 vyřešit technologii
jednotného systému řízení leteckého provozu v celé Evropě jako první etapu
jednotného evropského nebe.
Majitelé počítačů, ale i mobilních chytrých telefonů, už několik let
používají aplikaci Flightradar 24, která pracuje
s databází letů a díky ní získávají přehled o
letadle, které právě vidí na obloze. Většina letadel je dnes povinně vybavena tzv. transpondérem ADS-B
(Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), který pomocí radiostanice v
pravidelných intervalech vysílá informaci o aktuální poloze. Vysílání ADS-B není nijak zabezpečeno, čehož
využili nadšenci z celého světa k vybudování sítě přijímačů, sestávající z
přibližně dvou tisíc pozemních stanic, jejímž cílem je získávání těchto dat.
Vzhledem k vysoké používané frekvenci (1090 MHz) je pokrytí každého přijímače
omezeno na asi 250 až 400 km ve všech směrech. Evropa je pokryta z 99 %, dobré
pokrytí je také v USA, Kanadě, Karibiku, Brazílii, Rusku, na Středním východě,
Indii, Japonsku, Thajsku, Malajsii, Indonésii, Austrálii a na Novém Zélandu. V
jiných částech světa je pokrytí ADS-B přijímači horší a nad mořem prakticky
není vůbec. Naměřené údaje z těchto
pozemních stanic jsou následně propojeny
s databází, odkud se doplňují další informace, a projektovány do map, jak
můžete vidět na webu flightradar24.com.
Aplikace hned po
spuštění zobrazí mapu s vyobrazením letadel a letišť (ta jsou zastoupena
modrými „špendlíky“). Po kliknutí na symbol letadla, které se podle mapy
nachází v blízkosti, se na displeji objeví stručné informace o typu
letadla, letecké společnosti a údaj odkud kam letí včetně trajektorie letu. Už jsme takto sledovali třeba kamarády-chalupáře, kteří mířili letadlem na Korfu.
Běžně se stává, že uvidíte na obloze letadlo, ale na mapě
této aplikace vidět není. Pak jde buď o letadlo vojenské, nebo o letadlo soukromé,
které zmíněným systém pro sledování vybaveno není.
Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]