20. listopadu 2017

Nad námi létá mnoho letadel



Každé letadlo má takzvaný letový plán, ve kterém je, mimo jiné, uvedena plánovaná trať letu. Plánuje se po letových cestách, což jsou vzdušné koridory, vedoucí mezi leteckými majáky a. No a nad naším krajem se takové koridory z řady zemí sbíhají a pokračují v koridoru na letiště Václava Havla Ruzyně.



Tratě jsou sice definovány, ale v praxi jsou letadla nad pevninou vždy pod dohledem radaru a na základě povoleni si mohou cestu zkrátit, tj. trať opustit. Pokud letí letadla po křizujicich se trajektoriich, tak mají bud přidělenou jinou hladinu, nebo jim v dostatečném dá řídící centrála  jiný směr, aby nevzájemně vyhnula.

Evropská komise v r. 2001 schválila reformu řízení letového provozu v Evropě. Měl by být vytvořen jednotný vzdušný prostor, který by byl přizpůsoben letovým proudům bez ohledu na státní hranice.

Je to projekt společné evropské nebe (Single European Sky). Projekt by několikrát změněn, v současné době běží projekt SESAR, který by měl od roku 2020 vyřešit technologii jednotného systému řízení leteckého provozu v celé Evropě jako první etapu jednotného evropského nebe.



Majitelé počítačů, ale i  mobilních chytrých telefonů, už několik let používají aplikaci Flightradar 24, která pracuje s databází letů a díky ní získávají  přehled o  letadle, které právě vidí na obloze. Většina letadel je dnes  povinně vybavena tzv. transpondérem ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), který pomocí radiostanice v pravidelných intervalech vysílá informaci o aktuální poloze.  Vysílání ADS-B není nijak zabezpečeno, čehož využili nadšenci z celého světa k vybudování sítě přijímačů, sestávající z přibližně dvou tisíc pozemních stanic, jejímž cílem je získávání těchto dat. Vzhledem k vysoké používané frekvenci (1090 MHz) je pokrytí každého přijímače omezeno na asi 250 až 400 km ve všech směrech. Evropa je pokryta z 99 %, dobré pokrytí je také v USA, Kanadě, Karibiku, Brazílii, Rusku, na Středním východě, Indii, Japonsku, Thajsku, Malajsii, Indonésii, Austrálii a na Novém Zélandu. V jiných částech světa je pokrytí ADS-B přijímači horší a nad mořem prakticky není vůbec.  Naměřené údaje z těchto pozemních stanic  jsou následně propojeny s databází, odkud se doplňují další informace, a projektovány do map, jak můžete vidět na webu flightradar24.com


 Aplikace hned po spuštění zobrazí mapu s vyobrazením letadel a letišť (ta jsou zastoupena modrými „špendlíky“). Po kliknutí na symbol letadla, které se podle mapy nachází v blízkosti, se na displeji objeví stručné informace o typu letadla, letecké společnosti a údaj odkud kam letí včetně trajektorie letu. Už jsme takto sledovali třeba kamarády-chalupáře, kteří mířili letadlem na Korfu.

Běžně se stává, že uvidíte na obloze letadlo, ale na mapě této aplikace vidět není. Pak jde buď o letadlo vojenské, nebo o letadlo soukromé, které zmíněným systém pro sledování vybaveno není.

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]