29. července 2016
Úřady a výbory
O Trávníku a Naději jsem psal již mnohokrát, jejich historie
je popsána jednak na internetových stánkách Lužické
hory a na stránkách Zpravodaje spolu
Trávník a Naděje. Z první republiky pochází údaj, že dohromady zde
bylo asi 550 obyvatel.
V létě zde dnes
bývá klem 300 obyvatel. Většinu
přechodných obyvatel tvoří rekreanti z Prahy. V současnosti mají
tyto osady asi 50 stálých obyvatel (mají zapsaný Trávník nebo Naději jako
trvalé bydliště). V několika případech mají manželé trvalý pobyt
rozdělený, jeden z nich je hlášen na chalupě, druhý v původním
bytě. Za komunistického režimu, zvláště
v padesátých letech, bylo držení bytu a k tomu ještě chalupy
rizikové. V domě v Praze, kde
jsem jako kluk bydlel, byly dvě rodiny – důchodci – vystěhováni mimo Prahu, aby
byl v Praze dost bytů pro „naše pracující“. Z toho důvodu si mnozí
chalupáři vyjednali vyřazení chalupy z bytového fondu – dokladovali, že
chalupu nejde celoročně obývat. Dnes už
v katastrálních zápisech takové vyčlenění nenajdete. Chalupa je obvykle zapsána jako „objekt
k bydlení“, někdy je uveden i počet bytů.
Možným důvodem toho, že někdo z chalupy má zde zapsáno
trvalé bydliště, jsou i místní výhody – možnost využívání cvikovského sběrného
dvora zdarma.
Kromě Spolku Trávník
a Naděje je významným místním orgánem i osadní výbor. Pozor - neplést si to s nechvalně známými uličními výbory z padesátých let minulého století. Je to instituce daná ze zákona o obcích z r.
2000, kde v § 120 a § 121 jsou velmi obecně definice. Tento výbor zřizuje
městské zastupitelstvo z trvale bydlících občanů příslušné části obce.
V Česku jsou obce, které mají vlastní vyhlášku o osadních výborech (tu
Cvikov nemá). Jak jsem si ověřil, někde
si občané volí osadní výbor současně s volbami do obecních zastupitelstev
na stejné volební období.
Podle stavu nástěnky osadního výboru pro Trávník a Naději (místěné
u penzionu U Naděje) si cvikovské zastupitelstvo s ustavením osadního
výboru příliš hlavu nelámalo, protože nástěnka zkomírá na úbytě. Představoval
bych si, že osadní výbor, zastupujícípředevším zmíněných asi 50 trvalých obyvatel, bude
usilovat o jejich co nejlepší zastoupení a samozřejmě i o reprezentaci těch
dalších asi 250 rekreantů. Snad už jsou
pryč doby, kdy ne někteří místní o Pražácích vyjadřovali velmi pohrdlivě.
Přitom právě díky rekreantům se při osidlování pohraničí zachovaly tisíce
chalup. V archivu v České Lípě je doloženo, že během padesátých let
bylo v našich dvou osadách zbouráno několik desítek opuštěných domů (vzpomínám,
že ještě někdy kolem r. 1968 došlo ke zbourání vybydleného
domu v Trávníku, který měl v nájmu předseda místní ZO KSČ –
samozřejmě, že obratem dostal „k devastaci“ přidělený jiný dům).
Do stavu domů a zahrad kousek za německými hranicemi máme
ještě daleko, ale většina chalup je dnes v dobrém stavu včetně rozkvetlých zahrad.
A vybavení většiny koupelen a kuchyní si s městskými byty nezadá. Pryč
jsou již časy suchých záchodů s průvanem, který vracel odhozené použité
papíry na pozadí uživatelů.
Bylo by žádoucí, aby osadní výbor spolupracoval
s výborem Spolku ku prospěchu všech.
Z poslední doby je pokrokem umístění zpomalovacího prahu na
silničce mezi Trávníkem a Nadějí,
o
který jsme na schůzích Spolku usilovali několik let.
Bohužel práh je jen jeden a řidiči jsou
neukáznění a tak po jeho přejetí opět šlapou na plyn.
V posledních 14 dnech došlo i na posekání trávy kolem
silniček a obecních cest. Ještě by to chtělo zvednout hlavu a uvědomit si, že u
řady cest zasahují větve keřů do profilu cesty. U osobních aut to tolik nevadí
(pokud se v tom místě nepotkají dvě auta v protisměru), ale nedávno
jste tu měli fekální vůz, kde už větve dost vadily. Upozornil jsem na to na
SMC. Uvidíme, zda se dočkáme nápravy.
Komentáře:
<< Domovská stránka
Zpomalovací pruhy jsou ve své podstatě teroristickým nástrojem - trestají i řidiče, jedoucí jinak rozumně dalším snížením rychlosti, zvýšenou spotřebou a větším opotřebením částí automobilu. Aby navíc splnily požadované zklidnění provozu, musely by se na silnici rozmisťovat maximálně po padesáti metrech po celé délce komunikace, a ne jen před hospodou. Navíc, pokud zpomalovací práh není dostatečně vysoký, dá se přes něj projet lépe snadněji rychleji, než pomalu s brzděním a řazením, což je také často vidět ve Cvikově u "hrbůL v Komenského ulici.
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka
Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]